Gondolatok az üveg-borospalack hatású színes PET palack bevezetéséről.
Az európai PET előforma gyártás eljutott odáig, hogy olyan szájkiképzéssel tudnak előformát gyártani, amely megegyezik az üvegpalack szájkiképzésével ( csavarzár ). Az elöformából olyan alakú Pet flakon gyártható, amilyet a fantázia elbír, csupán gyártószerszámot kell hozzá csinálni ( 150-200eFt ).Ezáltal az üvegpalackozó soron lehet tölteni klasszikus üvegpalack formájú PET flakont.Üveghatású Pet flakonban kiszerelt késztermék a hagyományokhoz szokott átlagfogyasztónál nem biztos, hogy azonnali vásárlási kényszert fog kiváltani, a megszokott italát a megszokott formában szereti viszontlátni, ellenkező esetben csalódni fog, a beltartalmi értékét is megkérdőjelezi. A hagyományos palackozó soron való Pet flakonos töltési mód viszont jelentős költségmegtakarítás lehetőségét hordozza magában.
Célunk, hogy a fogyasztók bizonyos szegmensét ráorientáljuk az ilyen Pet flakonban forgalomba hozott termékekre. Ehhez le kell győzni az átlagfogyasztó idegenkedését, meg kell győzni a forgalmazót, hogy sikerterméket ajánlunk neki ( értékesítési tréning ).
A sajtót előre tájékoztatni kell a termék pozitív oldalait kiemelve, ill, a termékdíj és a környezetszennyezés kedvező hatásairól. Újrafelhasználható a Pet flakon, ugyanakkor megfigyelték, hogy a lusta fogyasztó inkább a valamivel drágább fémdobozos sört veszi meg, mert nem bajlódik az üveggel, hanem összenyomja a dobozt és a szemétbe dobja. Ugyanez a mechanizmus érvényesül a PET boros üvegnél is az újvilágban, pedig ott a környezettudatos szemlélet előbb jár mint nálunk.
Teljesen új piaci megjelenítési formát kell alkalmazni, összhangban a megcélzott fogyasztói szegmens ízlésével. Mivel nem üvegpalackról van szó, a címke és a kupak se emlékeztessen az üveges megjelenítési formára.
Olyan réteget kell megcélozni, akinek hasznára van a Pet flakon kiszerelés, kvázi praktikus is számára. Ilyen lehetőség lehet fürdőkben és welness központokban, ahol nem szabad üveget a medencék környékére sem vinni. Nagyobb rendezvényeken, ahova nehéz üvegpalackot nem engednek be, (disco) mert az üveggel nagyot lehet dobni, ill.a törött üveggel szúrni is lehet. Legnagyobb erénye a terméknek a könnyű súlya, ezért logisztikai szempontból is praktikus, a táskában sincs nagy súlya.
A leírt szempontok figyelembevételével a címke színvilága élénk, mondhatni harsány, teljes felületet betöltő legyen, többszínű, ami a kupakra is érvényes. Olyannyira legyen formabontó, hogy elvigye a figyelmet a Pet flakon meglepő voltáról. A kettő összességében „ sokkolja „ a vásárlót pozitív irányba és az új termék iránti lélektani fogékonyság érvényesül.
Ezzel párhuzamosan a termék beltartalmi összetevőjének is alkalmazkodni kell ahhoz, amit a termék kívülről sugall. Arra gondolok, hogy félédes, félszáraz lágy karakterű , könnyen fogyasztható, a fent említett helyeken, a megcélozandó fogyasztói réteg ilyeneket keres. Borfogyasztási kultúránk az elmúlt években elindult fölfelé és ez a termék nem illik ebbe a folyamatba első hallásra, de ezáltal bevonunk a borfogyasztók közé olyan réteget a csomagolás újdonságával, akik kizárólag sört ittak. Később, talán a többi bor is felkelti a figyelmüket. (Itt jut eszembe a portugál “vino verde” amely egységes arculatú a megjelenésben, a bor összeállításában is van törekvés az uniformizálásra, függetlenül a gyártójára. Itt nem a cég egyedisége a fontos, hanem mindenki beszállt egy nagy „össznemzeti buliba „ és belföldön eladnak belőle évi 80 millió palackot , ugyanakkor mindenki a saját termékével kemény konkurencia harcot vív egymással.)
A bor és az üveg évszázados tradíciója mellett elképzelhető más edénybe való töltés is, lásd a parafa dugó egyeduralmának megtörése a szintetikus dugó és a csavarzár által, sör töltése fémdobozba, sőt Pet flakonba. Jelenleg, amikor rövidtávon kell eredményt produkálni, akkor nem kell idegenkedni rendhagyó dolgoktól, rosszul értelmezett hagyománytiszteletből.
Ez a töltési mód új keletű Európában, pláne Magyarországon, az elején lehet vele nagyot keresni.
Nem szabad abba a hibába esni, ami jellemző a szakmára, nevezetesen, hogy a legalja készletet hozzák Pet flakonban forgalomba, kímélve a többi termék jó hírnevét.
Olyan a gazdasági helyzet, hogy a rentábilis csomagolási módnak a lehetősége felülbírálhat egy sor korábban megdönthetetlennek hitt nézetet. (dogmát). Egy üvegpalack 45-65 Ft/ db-ba kerül, ez a Pet flakon kb. 28-30 Ft-ba. A csavarzáros zárás nem drágább, mint a dugós zárás, még a hosszú szoknyás változatban sem.
Az ilyen terméket nem 45 Ft-os hullámlemez papírkartonban, hanem 6 Ft-os zsugorfóliában lehet forgalmazni, ami 7-9 %-os csomagolóanyag ár megtakarítását eredményez, 7-8 Ft-ot palackonként.
Egy üvegpalack átlagsúlya 480-520 gramm közé esik. Ennek a Pet flakon terméknek a súlya 50 gramm, ugyanakkor törésbiztos. Egy raklap késztermékről eltűnik 240 kg súly, így a szállítási súlykorlátozás kedvezően irányba módosul.
Összegzésül a 0,5 vagy 0,75 l-es Pet flakon forgalmazásnak látok létjogosultságot a harsány, lendületes megjelenítéssel, az erre fogékony vásárlók között . Elsőként piacra lépve, az újdonság értékesítése az elején felfelé szokott ívelni. A gazdasági helyzet sajnos megteremtette a lélektani helyzetet egy ilyen jellegű Pet flakon piacra dobására. Technikai lehetőség van 0,75 liter bort 25-27 Ft-al olcsóbban előállítani….